top of page
Writer's pictureThanassis Vempos

Σύνοδος Πλανητών, Μονόλιθος και Ράμα: «2020 θα Λέτε και θα Κλαίτε» (;)

Από μια οπτική γωνία, τα πάντα στο σύμπαν, στη Συναινετική Πραγματικότητα, είναι ζεύγη αντιρρόπων δυνάμεων, ή τάσεων, ή ιδιοτήτων.


Από μια οπτική γωνία το σύμπαν οφείλει την ύπαρξή του στην δυαδικότητα [Έλξης/Άπωσης] – [Περιστροφής/Δίνης], αντί σε κάποιο ενιαίο φαινόμενο-ερμηνευτικό υπόδειγμα τύπου Μπιγκ Μπανγκ.


Από μια οπτική γωνία, κάθε εκδήλωση μετατρέπεται σε φαινόμενο, σε κάτι που μπορούμε να αντιληφθούμε και να καταγράψουμε, επειδή κείται κάπου μεταξύ αντίρροπων δυνάμεων, τάσεων, ή ιδιοτήτων.


Η Δυάδα παίζει θεμελιώδη ρόλο στην Συναίνεση. Το ίδιο και η Τριάδα. Ο τρίτος παράγοντας συμπληρώνει τους άλλους δυο «αντίρροπους» ως η τρίτη πλευρά που κλείνει το Τρίγωνο, ως το Τέκνο που έρχεται να ολοκληρώσει το Γάμο της Δυάδας των αντιθέτων/ αντιρρόπων: Αρσενικού/ Θηλυκού, Θετικού/ Αρνητικού, Φωτός/ Σκοταδιού, Ουρανού/ Γης, και πάει λέγοντας.


Τα συστήματα εσωτερικής γνώσης, περικλείουν μέσα τους κωδικοποιημένο το ίδιο το σύμπαν και τις δραστηριότητές του. Τέτοια συστήματα αποτελούν έναν μαγικό χάρτη της πραγματικότητας. Κι ο χάρτης χρησιμεύει για να βρίσκει κάποιος το δρόμο του, να προσανατολίζεται. Αν μπορεί να τον διαβάσει βέβαια.

Στις 21 Δεκεμβρίου 2020 έχουμε την περίφημη σύνοδο Δία/Κρόνου. Οι δυο λαμπροί πλανήτες θα φιγουράρουν σαν «ενιαίο» σώμα, έχοντας πλησιάσει πολύ ο ένας τον άλλον. Αυτό συμβαίνει μια φορά στα 20 χρόνια. Αλλά η φετινή σύνοδος είναι μοναδική επειδή τόσο κοντινή προσέγγιση έχει να συμβεί, όχι 20 αλλά οκτακόσια χρόνια. Βέβαια η προσέγγιση είναι φαινομενική, επειδή Δίας και Κρόνος απέχουν εκατοντάδες εκατομμύρια χιλιόμετρα μεταξύ τους -απλώς θα βρίσκονται στην ίδια περίπου οπτική νοητή ευθεία ενός επίγειου παρατηρητή.


Την ίδια μέρα έχουμε κι το χειμερινό ηλιοστάσιο, όπου και η μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου και όπου η αφετηρία της μεγέθυνσης της ημέρας –ένας από τους τέσσερις βασικούς σταθμούς του έτους. Άλλωστε η Τετράδα είναι άλλος βασικός δομικός λίθος της Συναίνεσης με ποικίλο συμβολισμό, εσωτεριστικό, αποκρυφιστικό, μαγικό, αλλά και εθνογραφικό, ψυχολογικό, αστρονομικό κ.α.


Μονάδα, Δυάδα, Τριάδα, Τετράδα λοιπόν.


Ας δούμε τώρα κάτι σχετικά με σύμβολα.


Το σύμβολο του Δία είναι ουσιαστικά ένας συνδυασμός «4» και «2». Ή ένα ημικύκλιο προσαρμοσμένο στο αριστερό οριζόντιο σκέλος ενός σταυρού. Από την άλλη το σύμβολο του Κρόνου είναι ουσιαστικά ένας συνδυασμός σταυρού και ημικυκλίου με το τελευταίο προσαρμοσμένο στο κάτω σκέλος του σταυρού (ουσιαστικά είναι το αντεστραμμένο σύμβολο του Δία). Στον «πληθωρικό» Δία, ο σταυρός (μάχη μεταξύ πνεύματος και ύλης) ανυψώνεται χάρη στον (ημι)κύκλο του πνευματικού δυναμικού, ενώ στον «περιοριστικό» Κρόνο, ο ίδιος σταυρός «καταπιέζει» αυτόν τον (ημι)κυκλο.


Παρεμπιπτόντως, σύμφωνα με τον Ντάγκλας Άνταμς και το «The Hitchhiker's Guideto the Galaxy», το «42» είναι «η Απάντηση στην Ύστατη Ερώτηση για τη Ζωή το Σύμπαν και τα Πάντα». Δυστυχώς όμως κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι η ερώτηση!


Σύμφωνα με το περίφημο αλχημιστικό Αξίωμα της Μύριαμ (ιδρυτικής μορφής της ελληνιστικής αλχημείας) «το 1 γίνεται 2, το 2 γίνεται 3 και από το 3ο έρχεται 1ο ως το 4ο» (ἐκ τοῦ ἑνὸς τῷ δύο, ἐκ τοῖν δυοῖν τά τριά, ἐκ τοῦ τρίτου τό ἓν ὡς τέταρτον). Ο Γιουνγκ το χρησιμοποίησε ως αναλογία για την ψυχολογική διαδικασία της κίνησης από την ασυνείδητη στη συνειδητή ολότητα.


Αρκετά όμως με την λαβυθρινθώδη συμβολολογία.


Σύμφωνα με κάποια θεωρία, το περίφημο Άστρο της Βηθλεέμ που οδήγησε τους Τρεις Μάγους στη φάτνη του νεογέννητου Ιησού, ήταν ένα αστρονομικό φαινόμενο, μια σύνοδος με απλά λόγια. Κι ο Ιησούς βέβαια ειναι το ένα μέρος της θεϊκής Τριάδας στο Χριστιανισμό.


Η Γέννηση του Χριστού ταυτίζεται με την Γέννηση του Φωτός, το ηλιοστάσιο –άλλωστε αποτέλεσε απλώς νέο ένδυμα στην παλαιότερη αντίληψη περί Sol Invictus –Ανίκητου Ήλιου, ο οποίος γεννιόταν ακριβώς στο χειμερινό ηλιοστάσιο.


Δίας και Κρόνος είναι αντίρροπες δυνάμεις. Εσωτεριστικά, αποκρυφιστικά, αστρολογικά και μαγικά είναι πλανήτες που αφορούν αντίθετες αξίες. Ο Δίας ταυτίζεται με την ανάπτυξη, την επέκταση, την πληθώρα, την εξωστρέφεια. Ο Κρόνος με την αυστηρότητα, τα όρια, την εσωστρέφεια και το θάνατο.


Υπάρχει όμως στον χειμερινό ουρανό και ο Τρίτος της υπόθεσης. Ποιος; Μα ο Ερμής φυσικά. Ο Ερμής, ταυτίζεται με την επικοινωνία, τη συγκοινωνία, τη διακίνηση, την ροή, την αμφισημία. Είναι ο Κατεργάρης και ο Μπαλαντέρ. Κι έρχεται να δέσει στη Δυάδα των Αντιρρόπων. Επειδή ήδη στις πρώτες μέρες της νέας περιόδου (μετά το ηλιοστάσιο), ο θείος αγγελιαφόρος Ερμής «πετά» προς τον Δία και τον Κρόνο, οι οποίοι έχουν ήδη αρχίσει να απομακρύνονται αναμεταξύ τους.

Μέχρι τις 12 Ιανουαρίου, ο σβέλτος, φτεροπόδαρος Ερμής θα έχει ξεπεράσει το θεϊκό ζεύγος των αντιρρόπων δυνάμεων.

Ο Ερμής είναι ο θεός της επικοινωνίας και κάλλιστα συμβολίζει την Πληροφορική αλλά και την Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση που εκρήγνυται εδώ και καιρό: αλγόριθμους, Διαδίκτυο των Πραγμάτων, BigData, και η ένωση ρομποτικής, τεχνητής νοημοσύνης, γενετικής, βιοτεχνολογίας, νανοτεχνολογίας κ.α. ανακατεύοντας τα όρια ανάμεσα σε φυσικό, ψηφιακό και βιολογικό. Αλλά έτσι συμπεριφέρεται ο ανακατωσούρας Ερμής. Ό,τι έφερε το Τρίτο Κύμα του Άλβιν Τόφφλερ, κάτι ανάλογα ριζοσπαστικό θα φέρει κι αυτή η Επανάσταση.

Την ίδια περίοδο έχουμε και άλλη μια «σύνοδο» αντιρρόπων. Εκτός του Δία-Κρόνου, στις 15 Ιανουαρίου έχουμε τη Σελήνη και τον Ήλιο. Στον ουράνιο θόλο υπάρχει μια προσέγγιση αντιρρόπων, η οποία «εσωκλείει» μια άλλη προσέγγιση των αντιρρόπων. Ή αν θέλετε, μια ιεραρχία «εμπεριέχειν και εμπεριέχεσθαι» αν μιλήσουμε με την επιστημονική γλώσσα της Ανάλυσης Συστημάτων.


Κι ο Ερμής μπαλαντέρ, να πετάει κατεργάρικα και πονηρά στην ίδια ευθεία. Κοντολογίς, ένας ιδιαίτερος αλχημικός αστερισμός την αυγή του 2021!

Ο Ερμής είναι ο προστάτης των εμπόρων και των ταξιδιωτών –αυτών δηλαδή που επλήγησαν περισσότερο από την συνεχιζόμενη πανδημία του κινεζοϊού, όσο και την αντίστοιχη συλλογική και παγκόσμια παράνοια που την συνοδεύει σαν μιαρό και μολυσματικό νέφος.


Ο Γερμανός blogger Syncnetz (https://syncnetz.blogspot.com/) παραθέτει κάποια πολύ ενδιαφέροντα σχετικά στοιχεία. Σε ένα παλιό αλχημιστικό βιβλίο του Σάξονα Israel Hiebner von Schneeberg, το «Mysterium Sigillorum, Herbarum & Lapidum» («Το Μυστήριο των Σφραγίδων, των Βοτάνων και των Λίθων», 1698), βρίσκουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα αναπαράσταση του Ερμή σε συνδυασμό με τον Κρόνο και το Δία.


Ο Ερμής, σαν τον χρυσό κανόνα ενώνει τα δυο αντίθετα που αναπαριστώνται από τον Δία και τον Κρόνο, βαστώντας το Κλειδί.

Ακόμα περισσότερο, αστρολογικά ο Κρόνος είναι ο κυβερνήτης του ζωδίου του Αιγόκερω, ενώ ο Δίας είναι ο κυβερνήτης του Τοξότη. Στην φετινή σύνοδο, οι δυο πλανήτες είναι εξαιρετικά κοντά στα αντίστοιχα ζώδιά τους, τον «εσωστρεφή» Αιγόκερω, και τον «εξωστρεφή» Τοξότη, για τον οποίο αναφέρθηκα ήδη σε προηγούμενο άρθρο εδώ:

Ας ενώσουμε την Τετράδα με την Τριάδα τώρα. Τα δώδεκα ζώδια σχετίζονται με το δόγμα των Τεσσάρων Στοιχείων (γη, αέρας, νερό, φωτιά) που είχε ήδη σχηματοποιήσει ο Αριστοτέλης, πολλούς αιώνες πριν. Έχουμε τρία ζώδια ανά στοιχείο της ύλης. Επί 200 χρόνια όλες οι κύριες σύνοδοι λαμβάνουν χώρα σταδιακά στα τρία ζώδια του ίδιου στοιχείου, αλλά επειδή υπάρχει μια μικρή υστέρηση, δημιουργείται ένας μεγάλος κύκλος 800 ετών (ακριβώς όσα μεσολαβούν από την τελευταία μεγάλη σύνοδο Κρόνου-Δία). Σε ένα βιβλίο του αστρονόμου (και αστρολόγου) Γιοχάννες Κέπλερ («De StellaNova») βλέπουμε το πώς τα 4 στοιχεία αντιστοιχούν στα 12 ζώδια.

Είναι αξιοπρόσεκτο ότι η τελευταία μεγάλη σύνοδος έλαβε χώρα γύρω στο 1200. Ήταν ακριβώς η εποχή της ακμής της ανέγερσης των μεγάλων γοτθικών καθεδρικών ναών. ΟΙ «αέρινοι» γοτθικοί ναοί αντικατέστησαν τους «γήινους» και «στιβαρούς» ρωμανικούς ναούς.

Στο μεταξύ Δίας και Κρόνος, με βάση τις συνοδικές και αντιθετικές τους θέσεις (όταν δηλαδή είναι «μαζί» στην ίδια πλευρά του Ήλιου και στην αντίθετη) σχηματίζουν ένα εξάγωνο με περίοδο 60 ετών. Αυτό είναι αξιοπρόσεκτο εξαιτίας μιας περίεργης «σύμπτωσης»: αν οι αποστάσεις μεταξύ Δία, Κρόνου και Ήλιου ήταν απλώς λίγες χιλιάδες χιλιόμετρα μικρότερες (ασήμαντη τιμή για την κλίμακα του Ηλιακού Συστήματος), το εξάγωνο δεν θα υπήρχε! Αυτά εντόπισε ο Walter Bühler στο "Der Stern der Weisen" («Το Άστρο των Σοφών», 1982). (Ο Μπύλερ μάλλον υπεξαίρεσε το έργο του Βιεννέζου αστρονόμου Konradin Ferrari d'Occhieppo, αλλά αυτό δεν έχει και τόση σχέση με το θέμα μας -το αναφέρω για όσους θέλουν να το ψάξουν περισσότερο προς αυτή την κατεύθυνση).

Οι διαστημικοί βολιστήρες μας έχουν ανακαλύψει περίεργα εξάγωνα που σχηματίζονται τόσο ανάμεσα στις τιτάνιες καταιγίδες του πλανήτη Δία (ανακάλυψη μόλις στις 13 Δεκεμβρίου 2020!), όσο και στο βόρειο πόλο του Κρόνου.


Τι θα μπορούσαν να σημαίνουν όλα αυτά;


Απολύτως τίποτα, σύμφωνα με το επικρατούν ρασιοναλιστικό και εκκοσμικευμένο ερμηνευτικό υπόδειγμα ενός κόσμου όπου θεοποιείται το «τυχαίο», όπου βασιλεύει ο υλισμός και ο επιστημονισμός και όπου το Νόημα είναι εξοβελιστέο.


…ή πολλά πράγματα, σύμφωνα με μια διαφορετική ανάγνωση της Συναίνεσης, στην οποία σας έχω συνηθίσει μετά από τόσα βιβλία, άρθρα και αναρτήσεις εδώ και αλλού.

Να, για παράδειγμα η προηγούμενη σύνοδος Δία-Κρόνου στις 28 Μαΐου 2000 συνέβη στο μέσον περίπου του σκασίματος της περίφημης «φούσκας dot-com» και της οικονομικής ύφεσης σε ΗΠΑ και Ευρωπαϊκή Ένωση τη χρονιά εκείνη και την επόμενη.


Στις 17 Ιουνίου 2000, ένας τρομερός σεισμός 6,5 Ρίχτερ συγκλόνισε την Ισλανδία, χωρίς ευτυχώς θύματα. Ένας σεισμός στην Ισλανδία είναι σαν να λέμε χιόνια στο Έβερεστ, δεδομένης της ηφαιστειακότητας του νησιού. Έλα όμως που την ημέρα εκείνη ήταν η εθνική γιορτή της χώρας. Έλα όμως που η Ισλανδία κατέχει μια ιδιαίτερη θέση: βρίσκεται ανάμεσα και ενδιαμέσως δυο τεκτονικών πλακών, ανάμεσα και ενδιαμέσως δυο ηπείρων –της Γηραιάς (κρόνιας) Ευρώπης και του Νέου (δίινου) Κόσμου: μια καθαρά «ερμαϊκή θέση» -με ό,τι αυτό συμβολίζει και σημαίνει.


Να κι ο Ερμής λοιπόν που βαστά το Κλειδί, ανάμεσα σε Δία και Κρόνο.


Μετά το 2000, ακολούθησε το 2001, μια χρονιά που άλλαξε τον κόσμο, αλλά αυτό έγινε δυο δεκαετίες πριν…


Το ότι το 2020 ήταν μια… ιδιαίτερη χρονιά δε νομίζω να το αμφισβητεί κανείς, έτσι; Εδώ κοτζάμ «Time», σε μια έξαρση ιστορικής μυωπίας την βάφτισε «χειρότερη χρονιά όλων των εποχών».

Πέρα από τις λαϊκίστικες χοντρομαλακίες του «Time» όμως, είναι γεγονός όλοι περιμένουν το 2021 ως κάτι «λυτρωτικό».


Χμμ…


Την επόμενη χρονιά της συνόδου, δηλαδή το 2001, ήταν η περίφημη συμβολική χρονιά που ο άνθρωπος διέβη την Αστροπύλη που αντιπροσώπευε ο Μονόλιθος. Όλα αυτά βέβαια στην θρυλική ταινία «2001: Οδύσσεια του Διαστήματος» του Στάνλεϋ Κιούμπρικ και στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Άρθουρ Κλαρκ. Στην ταινία ο Μονόλιθος-Αστροπύλη περιφέρεται γύρω από το Δία. Στη συνέχεια της ταινίας, στο «2010: Η Χρονιά που Κάναμε Επαφή», ο Μονόλιθος πολλαπλασιάζεται με αποτέλεσμα την έκρηξη του Δία και τη μετατροπή του σε μίνι-ήλιο.


Υπάρχει μια περίεργη «περιχώρηση» Δία και Κρόνου στο έργο των Κιούμπρικ-Κλαρκ. («Περιχώρηση» είναι ένας θεολογικός όρος που σημαίνει τη συνύπαρξη τριών υποστάσεων -Πατήρ, Υιός & Άγιο Πνεύμα- στη φύση της Αγίας Τριάδας). Στο βιβλίο του «2001» ο Μονόλιθος δεν βρίσκεται στο Δία, αλλά στον Κρόνο. Γιατί άλλαξε αυτό στην ταινία; Επειδή όταν γυριζόταν η ταινία (1964-1968) δεν έγινε δυνατό να φτιαχτούν πειστικά ειδικά εφέ από τον τεχνικό Ντάγκλας Τράμπουλ για να αναπαραστήσουν τον Κρόνο και τους δακτυλίους του, κι έτσι αποφασίστηκε τελικά να χρησιμοποιηθεί ο «ευκολότερος» Δίας. Όμως ο Τράμπουλ κατόρθωσε να τελειοποιήσει τα ειδικά εφέ του Κρόνου και να τα χρησιμοποιήσει τελικά στη μεταγενέστερη ταινία επιστημονικής φαντασίας «Silent Running» (1972) την οποία σκηνοθέτησε ο ίδιος.


Και το «Silent Running» είναι γεμάτο εξάγωνα…


..όπως και το «2001-Οδύσσεια του Διαστήματος»…


Και για να κάνουμε μια μικρή συσχέτιση, θυμάστε την 21.12.2012 την περίφημη «ημέρα της Συντέλειας» σύμφωνα με ένα από τα ημερολόγια των Μάγια, και τον ντόρο που είχε γίνει τότε;


Όπως μου εντόπισε ο δαιμόνιος συνεργάτης μου Γιώργος Ζαφειρίου, συγχρονοηματικά η 21η Δεκεμβρίου 2012 μπορεί να συνδεθεί με την επερχόμενη 21η του τρέχοντος Δεκεμβρίου, στα πρόθυρα του 2021 ( = αναδιαταγμένο 2012). Στους γεωγραφικούς αντίποδες των μεσοαμερικανών Μάγια, δηλαδή στην Ινδία, η ίδια λέξη (μάγια) δηλώνει κατά την ινδουιστική κοσμοθέαση την "Ψευδαίσθηση του Κόσμου». Αλλά η λέξη παραπέμπει στην Πλειάδα Μαία, μυθολογική γεννήτορα του Ερμή.


Στις αρχές Δεκεμβρίου μια παράξενη αρρώστια έπληξε τους κατοίκους της πόλης Ελούρου, στην ινδική πολιτεία Άντρα Πραντές. Οι ασθενείς παρουσίασαν ζάλη, πονοκεφάλους, έμετο και συμπτώματα παρόμοια με εκείνα της επιληψίας. Μέχρι τώρα κάπου 600 άτομα είχαν ασθενήσει και υπήρξε και ένας νεκρός. Οι αρχές αδυνατούν μέχρι στιγμής να προσδιορίσουν την αιτία της ασθένειας και την αποδίδουν μάλλον σε ύπαρξη βαρέων μετάλλων στα τρόφιμα. Το Εθνικό Ινστιτούτο Διατροφής της Ινδίας βρήκε ίχνη υδραργύρου σε αυτά.


Και βεβαίως ο υδράργυρος είναι ο Mercury, δηλαδή ο Ερμής Στην Ινδία. Λίγο πριν την σύνοδο


Τώρα που είπα για την Ινδία, θυμήθηκα την Καμάλα Χάρρις, την νέα αντιπρόεδρο των ΗΠΑ (και πολύ πιθανόν πρόεδρο όταν απομακρυνθεί, ή φύγει από τη μέση ο ραμολί-Μπιντές). Η αδελφή της Καμάλα λέγεται Μάγια Χάρρις και είναι δικηγόρος και ενεργή στην πολιτική σκηνή. Η μάνα της Καμάλα και της Μάγια είναι Ινδή κι ο πατέρας της Τζαμαϊκανός –δυο χώρες που βρίσκονται στους γεωγραφικούς αντίποδες –στο περίπου). Η Τζαμάικα βρίσκεται βέβαια στα ανοιχτά του Γιουκατάν (Μεξικό), σημαντικής περιοχής του πολιτισμού των Μάγια.


Η πρώτη επαφή Ευρωπαίων και Μάγιας έγινε στη σημερινή Ονδούρα το 1502 στο τέταρτο ταξίδι του Κολόμβου. Η δεύτερη έγινε το 1511 όταν το πλοίο του Πέδρο ντε Βαλδίβια ναυάγησε στη Τζαμάικα. Οι επιζήσαντες έφτασαν με βάρκες στην ακτή του Γιουκατάν όπου οι ντόπιοι Μάγια τους θυσίασαν και τους έφαγαν.


Α, ναι, και η Αμερικανίδα ηθοποιός Μάγια Ράντολφ ενσάρκωσε την νέα αντιπρόεδρο Μάγια Χάρρις στο Saturday Night Live και κέρδισε μάλιστα και το σχετικό βραβείο PrimetimeEmmy.


Αλλά πέρα από τις αναλύσεις επί αναλύσεων, τι θα μπορούσε να σηματοδοτεί τελικά αυτή η περίφημη σύνοδος Κρόνου-Δία; Πριν το δούμε αυτό, ας κοιτάξουμε μερικές ενδιαφέρουσες πρόσφατες «συνηχήσεις» -τις οποίες πρόσεξε ο δαιμόνιος ερευνητής Goro Adachi (https://www.supertorchritual.com/).


Στο προηγούμενο άρθρο είδαμε εν μέρει κάτι για το περίεργο φαινόμενο των Μονολίθων που εμφανίζονται ανά την υφήλιο σαν «κατεργάρικα» (α, ρε Ερμή!) καλλιτεχνικά πρότζεκτ, ή κάτι άλλο. Ο Μονόλιθος του «2001» ήταν ουσιαστικά μια τεχνητή νοημοσύνη που άφησαν πίσω τους μυστηριώδεις εξωγήινοι πριν από εκατομμύρια χρόνια. Η Τεχνητή Νοημοσύνη (Α.Ι.) είναι ένα βασικό στοιχείο της Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης που λέγαμε πριν –και γι αυτήν γίνεται μεγάλος ντόρος τώρα τελευταία.


Στις 28 Νοεμβρίου, μια μέρα μετά την απομάκρυνση του Μονόλιθου της Γιούτα (αυτού που ξεκίνησε το κύμα τοποθέτησης παρόμοιων τεχνουργημάτων ανά την υφήλιο), πέθανε ο ηθοποιός Ντέηβιντ Πράουζ, που είχε υποδυθεί τον διαβόητο Ντάρθ Βέηντερ στο Star Wars.

Ο Πράουζ δεν ήταν κανένας διάσημος ηθοποιός και εμφανίστηκε σε ελάχιστες ταινίες. Μια από αυτές ήταν το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» (1971) η ταινία που γύρισε ο Κιούμπρικ μετά το «2001». Στην αφίσα της ταινίας «κωδικοποιούνται» τα γράμματα «Α» και «Ι» (Α.Ι.).

Ο Κιούμπρικ σκόπευε να γυρίσει μια ταινία με τίτλο «A.I. Artificial intelligence», αλλά πέθανε το 1999. Την (μάλλον απογοητευτική) ταινία γύρισε τελικά ο Στήβεν Σπήλμπεργκ. Και βεβαίως η ταινία έκανε πρεμιέρα το έτος… 2001.


Δίας-Κρόνος-Ερμής, τριάδες και δυάδες, Αστροπύλες και συγχρονικότητες…


Τι μας επιφυλάσσει το 2021. Όλα δείχνουν μια «μετάβαση», ένα «πέρασμα» από κάποια «πύλη» -και ξεχάστε εδώ ό,τι συνειρμό σας έρχεται στο μυαλό. Αλλά δυστυχώς (ή ευτυχώς) οι λέξεις προκαλούν συνειρμούς, έτσι κι αλλιώς. Οπότε θα μιλήσω με πλάγιο τρόπο για να αποφύγω το σκόπελο


Υπάρχει κάτι που ονομάζω Σκιά των Γεγονότων, μάλιστα είχα γράψει και ένα σχετικό άρθρο που μπορείτε να το βρείτε εδώ:


Τι είναι αυτό; Είναι κάτι που μπορεί να ερμηνευτεί σαν «προμήνυμα», «πρόβλεψη», «προφητεία», ή απλώς «σύμπτωση», αν θέλετε. Η Σκιά των Γεγονότων αναδύεται μέσα από μια Πύλη που οδηγεί σε μια άπειρη γκάμα από εναλλακτικά Μέλλοντα.


Οι καλλιτέχνες, οι συγγραφείς, οι διορατικοί «πιάνουν» αυτή τη Σκιά των Μελλοντικών Γεγονότων, πολλές φορές χωρίς κι οι ίδιοι να το καταλαβαίνουν. Όμως πάντα με την ύστερη γνώση, διακρίνουμε πολλά.


Ο Άρθουρ Κλαρκ και ο Στάνλεϋ Κιούμπρικ ήταν δυο απ’ αυτούς. Είδαμε (κάποιες από τις πολυάριθμες) συνηχήσεις με το Μονόλιθο, το «2001» και το παρόν. Το 1973 ο Κλαρκ έγραψε ένα μυθιστόρημα, το «Ραντεβού με το Ράμα», το οποίο ξεκινά με μια ολέθρια πτώση αστεροειδούς που αφανίζει τη βόρεια Ιταλία. Πότε; Μα στις 11 Σεπτεμβρίου του 2077 (όχι του 2001, ξέρετε καλά τι έγινε τότε!). Μερικές δεκαετίες αργότερα, ένα παράξενο σώμα που αρχικά παρεξηγείται για εξωηλιακός αστεροειδής (προέρχεται δηλαδή από άλλο ηλιακό σύστημα) εισβάλλει στο δικό μας Ηλιακό Σύστημα. Πρόκειται τελικά για ένα μυστηριώδες κολοσσιαίο εξωγήινο κυλινδρικό διαστημόπλοιο μήκους 50 χλμ που βαφτίζεται Ράμα. Ένα σκάφος επισκέπτεται το Ράμα αλλά παρά τις ενδελεχείς έρευνες, οι αστροναύτες ελάχιστα ανακαλύπτουν για τους δημιουργούς του σκάφους, τον προορισμό του και το σκοπό του.


Το μυθιστόρημα τελειώνει με μια ελπίδα ότι θα υπάρξουν κι άλλοι «Ράμα» στο μέλλον επειδή οι κατασκευαστές του έχουν μια περίεργη εμμονή με την τριάδα. Η τελευταία φράση του βιβλίου είναι το κλειδί.

Τη σκυτάλη παρέλαβε από τον Κλαρκ ο (παντελώς ατάλαντος) Τζέντρυ Λη που το 1989 έγραψε το «Ράμα ΙΙ», στο οποίο ένας δεύτερος «Ράμα» περνάει από το Ηλιακό Σύστημα μερικές δεκαετίες μετά τον πρώτο. Το «Ράμα ΙΙ» είναι απογοητευτικό και ανούσιο (και οι μετέπειτα συνέχειες ακόμα χειρότερες). Όμως ο Λη περιγράφει ότι μετά τη διέλευση του πρώτου Ράμα (το 2131) ακολούθησε μια τρομερή οικονομική παγκόσμια κρίση που κόντεψε να διαλύσει την ανθρωπότητα. Η κρίση οφειλόταν εν πολλοίς στο πολιτιστικό σοκ της επίσκεψης του πρώτου Ράμα και τις επακόλουθες συλλογικές ψυχολογικές συνέπειες. Ο Λη αφιερώνει δυο ολόκληρα κεφάλαια περιγράφοντας λεπτομερώς τα αίτια και τις συνέπειες της κρίσης αυτής –αυτό το πιο ενδιαφέρον μέρος του βιβλίου, το υπόλοιπο είναι για κλάματα.


Στο δικό μας κόσμο τώρα, στον κόσμο της πανδημίας…


Το 2017-18 προβλήθηκε η τηλεοπτική σειρά «Salvation» με αντικείμενο τις προσπάθειες της ανθρωπότητας να εκτρέψει έναν αστεροειδή ο οποίος θα πέσει στη Γη, αφανίζοντας τον πολιτισμό. Στο τέλος της δεύτερης σαιζόν (προσοχή, τεράστιο spoiler alert αν έχετε σκοπό να το παρακολουθήσετε!) αποκαλύπτεται πως ο αστεροειδής είναι ένα τεράστιο εξωγήινο διαστημόπλοιο (σαν τον Ράμα δηλαδή).


Το «Salvation» ξεκίνησε να προβάλλεται τον Ιούλιο του 2017. Τρεις μήνες μετά, εντοπίστηκε ο περίφημος Ομουαμούα, ο εξωηλιακός αστεροειδής/κομήτης που μπήκε στο Ηλιακό Σύστημα (σαν τον Ράμα), πλησίασε τον Ήλιο και έφυγε πάλι για κόσμους μακρινούς (σαν τον Ράμα). Επειδή ο Ομουαμούα ήταν επιμήκης (σαν τον Ράμα), κάποιοι υπέθεσαν πως επρόκειτο για εξωγήινο τεχνούργημα –(σαν τον Ράμα) - αν και κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώθηκε.

Δυο χρόνια μετά, τον Αύγουστο του 2019, ανακαλύφθηκε ένας δεύτερος εξωηλιακός αστεροειδής/κομήτης, ο 2I/Μπορίσοφ. Καταφθάνοντας από την κατεύθυνση του αστερισμού της Κασσιόπειας, πλησίασε τον Ήλιο και έφυγε κι αυτός ξανά για κόσμους μακρινούς…


Μετά την διέλευση του δεύτερου Ράμα (στο μυθιστόρημα) η ανθρωπότητα βυθίζεται στο χάος και στην οικονομική κρίση. Μετά τη διέλευση του δεύτερου εξωηλιακού σώματος, η ανθρωπότητα πλήττεται από την πανδημία. Έχω γράψει πολλές φορές ότι η συλλογική και παγκόσμια παράνοια και φοβία που ξέσπασε με την πανδημία είναι αντιστρόφως ανάλογη της πραγματικής απειλής, αλλά το φαινόμενο Nocebo είναι αυτό που μετράει: αν τρομοκρατείσαι επειδή μια κατσαρίδα ανέβηκε στο πόδι σου και αδειάζεις μαλακωδώς μια ολόκληρη δεσμίδα σφαιρών πολυβόλου στο πόδι σου για να τη σκοτώσεις, απλώς θα μείνεις ανάπηρος, ασχέτως αν μπορούσες να απαλλαγείς από την κατσαριδούλα πολύ απλούστερα. Και γι αυτό δεν θα σου φταίει η μικρή Τερέζα, αλλά τα σκατά που έχεις για μυαλό.


Οι προβλέψεις για μια τρομερή παγκόσμια οικονομική κρίση εξαιτίας της πανδημίας (διάβαζε = εξαιτίας των μέτρων για την πανδημία, αλλά αυτό δεν έχει και τόση σημασία τελικά) είναι αρκετά βάσιμες. Άλλωστε πολλοί το προέβλεπαν αυτό και πριν την πανδημία –άλλωστε γι αυτό και τόσα ακούγονται περί του περίφημου Great Reset (αν κι αυτό είναι μια άλλη, μεγάλη ιστορία).


► Κόσμος του Κλαρκ: Διέλευση Ράμα 1, διέλευση Ράμα 2 και μετά παγκόσμια κρίση εξαιτίας συλλογικού ψυχολογικού σοκ.


► Δικός μας κόσμος: Διέλευση Ομουαμούα, διέλευση Μπορίσοφ και μετά παγκόσμια κρίση εξαιτίας συλλογικού ψυχολογικού σοκ (και των μέτρων που ελήφθησαν τα οποία ήταν συνέπειες αλλά και αιτίες αυτού του σοκ)


Άραγε αυτό προιωνίζεται το «τέλος των ψευδαισθήσεων» που λέγαμε πριν, το τέλος της «μάγια»;


Ήδη βέβαια, κάτι τέτοιο έχει αρχίσει εδώ και καιρό…


Ειλικρινά δεν ξέρω τι μας επιφυλάσσει το 2021. Ίσως κάτι καλύτερο από το 2020. Ίσως κάτι άλλο, που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί.


Από την άλλη, ίσως 2020 θα λέτε και θα κλαίτε…


Καλό θα ήταν να συνεχίσετε να κάνετε ό,τι κάνατε πάντα. Να βλέπετε τηλεόραση. Πολλή τηλεόραση. Απ’ το πρωί ως το βράδυ. Για να… ενημερώνεστε για τις «κρίσιμες εξελίξεις». Μη χάνετε δελτίο! Όση τηλεόραση και να δείτε, λίγη είναι.


Ειδικά, εσείς που θεωρείτε ότι έχετε κριτικό νου και δεν μολύνεστε. Όχι από τον κινεζοϊό. Από τους ψυχοσκώληκες των τηλεοπτικών και λοιπών βόθρων.


Αν μη τι άλλο έτσι θα προχωρήσουν οι εξελίξεις πιο γρήγορα –με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται.

2,644 views
bottom of page